Mer om AI #4 – Svenskarna och AI

Nyligen släpptes rapporten Svenska folket och AI sammanställd av Insight Intelligence med stöd av bland annat Stockholms stad och DIGG. Det är tredje året undersökningen som fokuserar på svenskarnas inställning till artificiell intelligens genomförs.

Rapporten sammanfattar att det har skett en minskning av hur svenska folket uppfattar sin kunskap om AI. Färre bedömer idag att de har ganska stor kunskap om AI (27% mot 32%) samtidigt som fler känner att de har ganska lite kunskap (58% mot 53%). Det här kan mycket väl bero på att AI har hamnat i allt större fokus och insikten om teknikens omfattning och komplexitet ökat. AI är mer än personliga rekommendationer (Spotify, Netflix), roliga filter (Instagram, Snapchat) och bökiga assistenter (Siri, Bixby, Alexa).

Vanlig användning av AI

Över hälften av de ett tusen respondenterna uppger att de använder AI någon gång per månad eller oftare. Samtidigt säger en tredjedel att de är osäkra på om de använder AI eller inte använder det alls. Kartfunktioner, översättning och rekommendationer är de vanligaste tjänsterna där svenskarna uppger att de använder AI. Ungefär hälften har använt röstassistenter vid något tillfälle.

AI på jobbet

I rapporten uppger enbart en tredjedel att de skulle vilja se en högre tillgång till AI på jobbet. Här verkar optimismen större bland högavlönade än gruppen med lägst lön. Hela 45% vill idag inte se mer AI på arbetsplatsen. Enligt rapporten kan det bero på att många ser AI som ett hot och som en konkurrent om jobben. I ett första skede kommer AI förbättra och komplettera mänsklig förmåga. Även om mer sofistikerad AI sannolikt kan ersätta oss för många arbetsuppgifter.

Oro, reflektion och framtidshopp

Användningen av AI i Sverige och förståelsen för effekterna ser ut att öka. Många är medvetna om AI-teknik i mobiltelefoner, digitala tjänster och system. En femtedel ser redan nu positiva möjligheter i jobbet, för samhällstjänster och i vardagen. Att kunskapen om AI samtidigt ser ut att minska kan vara ett tecken på att fler har börjat se bortom AI-hypen. Vi funderar mer på de långsiktiga konsekvenserna. Det svenskarna oroar sig mest över är brist på personlig integritet (41%) och att tekniken gör felaktiga bedömningar (35%). En femtedel oroar sig för att AI ska bli för intelligent.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *